• ورود
  • هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

سهم ایران از تجارت کالا در منطقه/ باید کالاهایی را صادر کنیم که نسبت به تغییر قیمت کشش بالایی دارند

  • پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۳۲
سهم ایران از تجارت کالا در منطقه/ باید کالاهایی را صادر کنیم که نسبت به تغییر قیمت کشش بالایی دارند

 دریافت ویدیو

خلاصه ی گفتگوی میهمانان در این قسمت از برنامه چشم انداز اقتصادی که به دعوت مشترک رئیس هیئت مدیره گروه سرمایه گذاری GB (شرکت مدیریت صادرات جی بی GB EMC ) – سعید جمالی – و شبکه تلویزیونی ایران کالا در این برنامه حضور پیدا کرده بودند، بشرح زیر می باشد :

شماره قسمت: ۱۸۸

یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: صادرات موفق در هنگام کاهش ارزش پولی با کالاهایی صورت می‌گیرد که کشش بالایی نسبت به تغییر قیمت دارند. چشم انداز چهارشنبه ۱۹ آذرقدرت الله امام وردی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگوی زنده در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا گفت: افزایش صادرات به واسطه کاهش ارزش پول ملی منوط به آن است که در کشور کالاهایی با کیفیت برای صادرات داشته باشیم. یعنی کالاهایی برای صادرات در نظر گرفته شود که نسبت به تغییر قیمت از کشش بالایی برخوردار هستند. وی افزود: عمده صادرات ایران که از مایعانات گازی، سنگ‌های معدنی و مواد پتروشیمی تشکیل می‌شوند از کشش‌پذیری کم برخوردار هستند. همچنین هنگامی که مواد اولیه را به کشور وارد می‌کنیم کالاهای این دسته نیز حساسیت زیادی نسبت به تغییر قیمت ندارند. البته از طرفی به واردات نیاز داریم و اگر واردات صورت نگیرد در بحث تولید دچار مشکل می‌شویم. رحیم خانی زاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: کاهش ارزش پول ملی بر افزایش صادرات تأثیرگذار است. در اقتصاد ایران مشکلات متعدد دیگری نیز وجود دارد که عدم شناخت و رفع آن‌ها باعث می‌شود کاهش پول ملی نیز هیچ کمکی به صادرات نکند. وی افزود: بازرگانان ایرانی در سال‌های گذشته با کشورهایی مثل عراق و افغانستان از طریق ریال معامله می‌کردند و بانک مرکزی با بانک‌های این کشورها حساب مشترک داشت. متأسفانه سیاست‌های اشتباه بانک مرکزی موجب شد حساب مالی مشترک مسدود شده و در نتیجه کاهش ارزش پول ملی کمکی به افزایش صادرات ایران نکند. حسین اسدی، صادر کننده ایرانی در روسیه گفت: شرکت بنده بیش از ۶ سال است محصولات کشاورزی و صیفی‌جات از ایران به روسیه وارد می‌کند. کالا‌ها به طور مستقیم از ایران به روسیه وارد شده و بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای مسکو به صورت عمده توزیع می‌شود. در سال جاری به دلیل افت ارزش ریال صادرات ایران به روسیه بسیار بیشتر شده است. وی افزود: تعرفه‌های ترجیحی بر اساس موافقتنامه تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ارتقای کیفیت بسته‌بندی کالاهای ایرانی دیگر علل افزایش حجم صادرات ایران به روسیه است. اکنون نوع بسته‌بندی کالاهای ایرانی روس‌ها را متقاعد کرده است که خود به ایران سفر کرده و از نزدیک با صادر کنندگان ملاقات کنند. محمد قائم پناه مدیرعامل استارتاپ کشمون گفت: کشمون سامانه‌ای اینترنتی است که کشاورزان زغفران، خرما، برنج و سایر محصولات می‌توانند تولیدات خود را برای معرفی و فروش در آن قرار دهند. طراحان این سامانه شرایطی را فراهم کردند که کشاورزان بتوانند محصولات خود را در اروپا نیز به فروش برسانند. وی افزود: اکنون در ایران قیمت ۱ گرم زعفران ۱۰ هزار تومان است و کشمون پس از اضافه کردن شناسنامه به محصول و بسته‌بندی آن، زغفران یک گرمی را با قیمتی بیش از ۱۵ یورو در اروپا به فروش رساند. پس از مدتی کشمون به دلیل عدم وجود همکاری‌های بانکی بین ایران و کشورهای اروپایی برای دریافت پول از مشتریان دچار مشکل شد. وحید رمضان خانی، مدیر فروش شرکت هرائین گفت: این شرکت در زمینه صادرات میوه خشک فعال است. باتوجه به کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت میوه در بازار ایران نتوانسته‌ایم میزان صادرات خود را افزایش داده و از فرصت تجاری عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا استفاده کنیم. وی افزود: دیگر مشکلات شرکت هرائین برای صادرات نقل و انتقالات مالی و حمل‌ونقل میوه‌های خشک است.

فرصت طلایی صادرات به عراق

فرصت طلایی صادرات به روسیه

فرصت طلایی صادرات زعفران

فرصت طلایی صادرات خرما

بهمن ۱۷, ۱۳۹۹

۰ پاسخ به "سهم ایران از تجارت کالا در منطقه/ باید کالاهایی را صادر کنیم که نسبت به تغییر قیمت کشش بالایی دارند"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی شده توسط : گروه آموزشی GB Training - آموزش برای همه - Training For All