ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا/ بخش زیادی از تجارت بین‌المللی ایران محدود به واردات است

  • نجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ ۱۶:۲۲
ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا/ بخش زیادی از تجارت بین‌المللی ایران محدود به واردات است

 دریافت ویدیو

شماره قسمت: ۱۸۱

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: بازرگانان ایرانی باید جایگاه خود را حوزه اوراسیا شناسایی کرده و میزان صادرات را افزایش دهند. چشم انداز سه شنبه ۱۱حمیدرضا آبایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفتگوی زنده در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا گفت: علاوه بر اینکه ناوگان تجاری کشور باید نوسازی شود در بنادر نیز باید ظرفیت‌هایی ایجاد شود که بخش قابل توجهی از این ظرفیت‌های توسط بخش خصوصی قابل تأمین است. وی افزود: بندر انزلی به خاطر عملکرد سال‌های گذشته یکی از بنادر آهن آلاتی کشور است و باتوجه به تغییر در حجم و ماهیت کالاهای صادراتی باید امکانات را با کالاهای فله خشک و مایع هماهنگ کنیم. برای چنین کالاهایی به سیلو و مخازن مخصوص روغن نیاز داریم. هم اکنون در بندر انزلی حدود ۲۰۰ هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی غلاق خشک داریم و در بند امیرآباد این ظرفیت برابر ۲۵۰ هزار تن است. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان بیان کرد: در بندر امیرآباد اسکله رورو ریلی راه‌اندازی شده است و برای ایجاد چنین زیرساختی در بندر کاسپین نیز برنامه‌ریزی شده است. امیدواریم با اسکله‌های رورو ریلی و کامیونی مسیر تجارت برای بازرگانان ایرانی تسهیل شود. اکنون کانتینرهای یخچالی برای بازرگانان استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل در بنادر استان گیلان بارگیری می‌شود. منفی بودن تراز کشتیرانی ایران به معنای این است که تجارت کشور ما هنوز بیشتر محدود به واردات است تا صادرات و صادر کنندگان ایرانی نتوانستند جایگاه خود را در کشورهای اوراسیا به‌دست آورند. امیر عابدی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ایران در حوزه لجستیک تجاری تفاوت بسیار زیاد هزینه حمل‌ونقل کالا با کشتی‌های ایرانی در مقایسه با کشتی‌های کشورهای اتحادیه اوراسیا است. وی افزود: پس از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتاق بازرگانی مشترک ایران و قزاقستان نامه‌هایی به همه تشکل‌های تجاری کشور ارسال و آن‌ها را دعوت به فعالیت تجاری در بازار اوراسیا کردیم. در داخل کشور در حوزه‌های فرش ماشینی و دست‌بافت و کاشی و سرامیک شرکت‌های قدرتمندی فعالیت دارند و می‌توانند برای حضور موفق در بازار اوراسیا برنامه‌ریزی کنند. عزیز منصوری، کارشناس ارشد وزارت امور خارجه در حوزه موافقتنامه تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: در حوزه بنادر و کشتیرانی باید سرمایه‌گذاری مناسبی صورت گیرد تا تجهیزات و امکانات بنادر ایرانی به‌روزرسانی شده و برای تجارت در حوزه اوراسیا آماده شوند. وی افزود: اخیراً قوانین جدیدی برای تجارت در حوزه دریای خزر بین کشورهای این منطقه به توافق رسیده است و این موضوع می‌تواند به ارتقای سطح صادرات کالاهای ایرانی کمک کند. متأسفانه برخی از کشورهای حوزه اوراسیا که مرز آبی مشترک با دریای خرز را ندارند علاقه‌ای به گسترش روابط تجاری کشورهای این منطقه نداشته و کارشکنی می‌کنند. سعید کیخا، مدیرعامل شرکت ان‌اس‌ای(NSK) گفت: شرکت ان‌اس‌ای در روسیه در بخش کشاورزی فعالیت دارد و محصولات گلخانه‌ای نظیر فلفل دلمه‌ای، بادمجان و گوجه را به این کشور صادر می‌کنیم. وی افزود: کالاهای این شرکت از مسیر زمینی و با کانتینر به مسکو منتقل می‌شود. در بحث محصولات کشاورزی زمان اهمیت زیادی دارد و محصولات در حمل‌ونقل زمینی زودتر از حمل‌ونقل دریایی جابه‌جا شده و به مقصد می‌رسند. کالاهای شرکت ان‌اس‌ای از مرز آستارا هفت روزه با کامیون به مسکو می‌رسد.

فرصت طلایی صادرات به روسیه

فرصت طلایی صادرات به اذربایجان

۰ پاسخ به "ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا/ بخش زیادی از تجارت بین‌المللی ایران محدود به واردات است"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی شده توسط : گروه آموزشی GB Training - آموزش برای همه - Training For All