سهم ایران از تجارت کالا در منطقه/ بخش عمده‌ای از صادرات و واردات ایران باید به بخش خصوصی واگذار شود

  • سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ۰۹:۴۲
سهم ایران از تجارت کالا در منطقه/ بخش عمده‌ای از صادرات و واردات ایران باید به بخش خصوصی واگذار شود

 دریافت ویدیو

خلاصه ی گفتگوی میهمانان در این قسمت از برنامه چشم انداز اقتصادی که به دعوت مشترک رئیس هیئت مدیره گروه سرمایه گذاری GB (شرکت مدیریت صادرات جی بی GB EMC ) – سعید جمالی – و شبکه تلویزیونی ایران کالا در این برنامه حضور پیدا کرده بودند، بشرح زیر می باشد :

شماره قسمت: ۱۹۲

رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه‌گذاری ایران گفت: واگذاری صادرات و واردات بین‌المللی به بخش خصوصی می‌تواند عاملی برای گسترش ارتباطات جهانی باشد. چشم انداز دوشنبه ۲۴ آذرعلیرضا شیر محمدی، رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایه‌گذاری ایران در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا گفت: اگر تجار رابطه دائمی را در بازار هدف خود به وجود نیاورند در طولانی مدت هم خریدار و هم تولید کننده دچار مشکل می‌شوند. همچنان که دولت‌ها در سراسر دنیا بخش زیادی از صادرات خارجی را به بخش خصوصی واگذار کردند آژانس‌هایی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز تأسیس می‌کنند. وی افزود: در ایران هنوز شرایط واگذاری صادرات به طور کامل به بخش خصوصی ایجاد نشده ولی تلاش‌هایی برای تغییر حالت در حال انجام است. نمایندگان دولتی نمی‌توانند روش مذاکره بازرگانان با تجار خارجی را اجرا کرده و از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در کشور خود دعوت کنند. همانطور که قانونی خصوصی‌سازی در ایران در حال اجرا است و تعداد زیادی از نهادهای و سازمان‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شده‌اند فعالیت‌های صادراتی و وارداتی نیز باید به بخش خصوصی واگذار شود. احمد سعید سادات، رایزن بازرگانی سفارت افغانستان در تهران گفت: تجارت ایران و افغانستان به واسطه وجود اشتراکات بسیار زیاد فرهنگی، تاریخی و زبانی در وضعیت خوبی قرار دارد و افغانستان بیشترین مبادلات بین‌المللی را با ایران دارد. وی افزود: متأسفانه ناهماهنگی و تغییر دائم قوانینی تجاری در ایران باعث ایجاد مشکلات زیادی برای بازرگانان ایرانی و افغانستانی می‌شود. طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران حجم صادرات ایران به افغانستان بسیار بیشتر از حجم واردات است. امروز در سراسر دنیا مردم هر کشور به دنبال روابط دوجانبه با کشورهای همسایه هستند و از همین رو باید تعادلی بین سطح مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان برقرار شود. محمد مهدی جوانمرد قصاب، رایزن بازرگانی سفارت ایران در افغانستان گفت: اکنون بازرگانان ایرانی در حالی در بازار افغانستان حرف اول را می‌زنند که هیچ تفاوتی بین کیفیت کالای کشور ما و سایر کشورها در افغانستان وجود ندارد. حتی بعضی از کشورها برای ترغیب دولت و بخش خصوصی افغانستان به تجارت با آن‌ها تعرفه‌های پایین‌تری نسبت به ایران قرار داده‌اند ولی بازهم بازرگانان ایرانی در بازار این کشور دوست و همسایه موفق‌تر هستند. وی افزود: البته این به معنای ایده‌آل بودن سطح تجارت ایران و افغانستان نیست و قطعاً بازرگانان دو کشور باید ارتباطات خود را گسترش دهند. فعالیت‌هایی که تاکنون بازرگانان ایرانی در افغانستان انجام دادند عملاً بدون هیچ حمایت رسمی از سوی دولت این کشور بوده است. در حقیقت تشابهات فرهنگی بر مبادلات اقتصادی دو کشور تأثیر مثبتی گذاشته است. عبدالمتین قلندری، رئیس دارالنشا اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت: رشد تجارت ایران و افغانستان در گرو تأمین منافع تجار دو کشور است. تولیدکنندگان ایرانی باید با برگزاری نمایشگاه‌های موقت و دائم کالای خود را به مصرف‌کنندگان افغانستانی معرفی کنند. وی افزود: متأسفانه برخی از شرکت‌های ایرانی پس از گذشت مدتی از آغاز قرارداد خود با مصرف‌کنندگان افغانستانی تعهدات خود را فراموش کرده و یا کم کاری می‌کنند و نهاد نظارتی برای جلوگیری از ایجاد چنین شرایطی نیز وجود ندارد. در یک سال گذشته هزینه حمل‌ونقل کالا به افغانستان به‌شدت افزایش یافته و این موضوع نیز مشکلات زیادی را برای تجارت دوجانبه بین ایران و افغانستان به وجود آورده است. مجید رضایی، مدیرعامل صنایع غذایی هدیه گفت: این شرکت بزرگ‌ترین صادر کننده رب گوجه فرنگی به افغانستان است و بیش از ۳۰ سال است که با مصرف کنندگان این کشور ارتباط داریم. بازار افغانستان فرصت تجاری بسیار خوبی را در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار داده است.

فرصت طلایی صادرات به افغانستان

۰ پاسخ به "سهم ایران از تجارت کالا در منطقه/ بخش عمده‌ای از صادرات و واردات ایران باید به بخش خصوصی واگذار شود"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی شده توسط : گروه آموزشی GB Training - آموزش برای همه - Training For All