
- نجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ۱۶:۱۶

خلاصه ی گفتگوی میهمانان در این قسمت از برنامه چشم انداز اقتصادی که به دعوت مشترک رئیس هیئت مدیره گروه سرمایه گذاری GB (شرکت مدیریت صادرات جی بی GB EMC ) – سعید جمالی – و شبکه تلویزیونی ایران کالا در این برنامه حضور پیدا کرده بودند، بشرح زیر می باشد :
شماره قسمت: ۱۹۴
مدیرکل تجاریسازی و تشکلهای وزارت راهوشهرسازی گفت: با توسعه شبکههای حملونقل در کشور توسعهپذیری اقتصادی بیشتر ایجاد خواهد شد. چشم انداز چهارشنبه ۲۶ آذرامیر ترفع، مدیرکل تجاریسازی و تشکلهای وزارت راهوشهرسازی در برنامه چشمانداز شبکه ایران کالا گفت: شبکههای ریلی و جادهای متصل به بنادر در کشور از جمله باکیفیتترین زیرساختهای حملونقل در منطقه غرب آسیا است. این امکانات فرصت بسیار خوبی برای حملونقل کالا چه برای بازرگانان ایرانی و چه برای تجار کشورهای دیگر به وجود آورده است. وی افزود: ایران برای کشورهای همسایه امکان ارتباط با آبهای آزاد را فراهم میکند. هم اکنون شبکههای ارتباطی با کشورهای همسایه در ایران با تمامی امکانات وجود دارد و هیچگونه اختلالی در جابهجایی روزانه کالا در سراسر کشور نیست. البته در برخی از مناطق مانند چابهار شبکه ریلی در حال توسعه است و به زودی به پایان میرسد. قطعاً با توسعه شبکههای حملونقل در کشور توسعهپذیری اقتصادی بیشتر در کشور ایجاد خواهد شد. مهدی رنگ رونا، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: در حال حاضر یکی از خواستههای اصلی بخش خصوص فعال در اقتصاد هند تأسیس بانک ایرانی در این کشور است. افتتاح چنین بانکی میتواند حجم مشکلات مالی ایران و هند را کاهش دهد و شرایط بهتری را برای فعالیت بازرگانان ایرانی فراهم کند. وی افزود: اکنون تنها ۲ بانک به عنوان رابط تجاری بازرگانان ایرانی و هندی در کشور هندوستان وجود دارد. این دو بانک نیز فعالیتهای مالی بسیار محدودی دارند و خدمات خود را با قوانین بسیار پیچیدهای به فعالان اقتصادی ایرانی ارائه میدهند. علیرضا شیر محمدی، رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایهگذاری ایران گفت: اگر حمایت دولتها در حوزه صادرات حتی در کشوری مثل چین برداشته شود تجارت بینالمللی دچار افت شدیدی خواهد شد. به عنوان مثال اگر دولت چین یارانههای حمایتی خود از حملونقل کالا را قطع کند دیگر چنین حجمی از صادرات اجناس چینی وجود نخواهد داشت. وی افزود: طبیعتاً زمانی که حملونقل ریلی هزینه بالایی دارد تجار ایرانی از آن استفاده نمیکنند. تخلیه و بارگیریهای متعدد در طول مسیر جابهجایی کالا با قطار مدت کل سفر را افزایش میدهد و از این منظر نیز برای صادرکنندگان ایرانی استفاده از آن منطقی نیست. سید مهدی مهدیان، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند گفت: در سال ۲۰۱۹ ایران بالغ بر ۴ میلیارد دلار صادرات به هند داشته است. ۳.۵ میلیارد دلار از این مبلغ به صادرات مواد پتروشیمی اختصاص دارد. یعنی عمده صادرات ایران به هند تنها محدود به محصولات پتروشیمی است. در مجموع در سال ۲۰۱۹ در حدود ۱۴ درصد از بازار صادراتی ایران مربوط به هند بوده است. وی افزود: حجم تبادلات تجاری ایران با هند در مقایسه با کشورهایی که به مراتب از هندوستان کوچکتر هستند و جمعیت کمتری دارند به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و این موضوع نشان میدهد باید در خصوص افزایش صادرات به هند برنامهریزی گستردهای صورت گیرد و سیاستهای جدیدی اتخاذ شود.

۰ پاسخ به "سهم ایران از تجارت کالا در منطقه/ نقش کلیدی شبکه حملونقل در توسعه اقتصادی کشور"