چشم انداز-سهم ایران از تجارت کالا در منطقه اوراسیا

  • یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ۱۷:۳۹
چشم انداز-سهم ایران از تجارت کالا در منطقه اوراسیا

 دریافت ویدیو

خلاصه ی گفتگوی میهمانان در این قسمت از برنامه چشم انداز اقتصادی که به دعوت مشترک رئیس هیئت مدیره گروه سرمایه گذاری GB (شرکت مدیریت صادرات جی بی GB EMC ) – سعید جمالی – و شبکه تلویزیونی ایران کالا در این برنامه حضور پیدا کرده بودند، بشرح زیر می باشد :

شماره قسمت: ۱۸۴

کاپیتان داود تفتی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در گفتگوی زنده در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را به کار بسته است که جابه‌جایی کالا برای صادرکنندگان ایرانی مقرون به صرفه باشد. وی افزود: اکنون نرخ جابه‌جایی کالا چه با کانتینر یخچالی و چه با کانتینر معمولی از بندر آستارا تا بندر آستارا خان هزار و ۵۰۰ دلار است. بیشترین مدت زمان سفر کشتی بین این دو بندر نیز سه روز و نیم است. در بنادر کشور برنامه هفتگی برای حمل کالا و جابه‌جایی آن به کشور مقصد وجود دارد و به محض اینکه بازرگان کانتینر خود را به یکی از بنادر بیاورد و امور گمرکی را انجام دهد فوراً کانتینر ثبت شده بارگیری می‌شود و فرایند حمل آن با کشتی آغاز می‌گردد. مصطفی اقدم، رئیس سابق کمیسیون حمل‌ونقل اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: قسمت عمده صادرات ایران به روسیه به صورت زمینی یا ریلی صورت می‌گیرد. در زمینه حما‌ونقل کالا کشور ما درگیر مشکلات زیادی است و اکنون بیش از ۶۰۰ دستگاه از کامیون‌های حامل کالاهای بازرگانان ایرانی در کشور آذربایجان متوقف شده‌اند. وی افزود: پتانسیل دریایی جابه‌جایی کالا با کشتی در ایران جوابگوی میزان صادرات بازرگانان ایرانی نیست. مدت زمان حمل کالا با کشتی یکی از مشکلات تجار در زمینه صادرات است. حداقل مدت ارسال اجناس با کشتی ۵ روز است و از همین روز بازرگانان ترجیح می‌دهند محصولات خود از روش‌های ریلی و زمینی که سریع‌تر هستند ارسال کنند. حمیدرضا آبایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: متأسفانه حمل‌ونقل دریایی در دریای خزر برای صادرکنندگان ایرانی بسیار غریبه است. در ایران باید شرکت‌های چند ملیتی فعال شوند که تمام امور حمل‌ونقل را بر عهده گرفته و تصور اینکه صادرکننده خود باید فرایند حمل‌ونقل را مدیریت و هماهنگ کند تغییر دهند. وی افزود: به علت عدم استفاده گسترده تجار ایرانی از حمل‌ونقل دریایی مقداری کرایه‌های این نوع روش جابه‌جایی کالا در ایران گران است. اکنون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای تشویق بازرگانان به استفاده از حمل‌ونقل دریایی تخفیفات مناسبی را در نظر گرفته است. در صورتی که میزان حجم جابه‌جایی کالا با استفاده از کشتی بیشتر شود قطعاً هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی نیز کاهش می‌یابد. سید روح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: تجارت ایران تجارتی تک‌بعدی است و هرکدام از حلقه‌های تجارت به صورت تک‌بعدی عمل می‌کنند و همین موضوع باعث بیشتر شدن هزینه تجارت و صادرات کالا می‌شود. وی افزود: عمده بازارهای صادراتی ایران در کشورهای همسایه قرار دارد و علت این موضوع عدم نیاز به هماهنگی‌های گسترده برای ارسال کالا به کشورهای مقصد است. ایران در زمینه حمل‌ونقل چند وجهی از مدتی پیش فعالیت‌هایی را آغاز کرده است. اکنون در ایران برای حمل‌ونقل چند وجهی مشکلات قانونی وجود دارد که مسائلی را برای توسعه این روش حمل‌ونقل به وجود می‌آورد. رحمان سعادت، عضور هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: در حوزه تجارت بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی بیش از روش‌های دیگر صرفه اقتصادی دارد. در حوزه اقتصادی صرفه‌های به مقیاس اهمیت زیادی دارد. اگر کشوری مثل چین می‌تواند کالاهای خود را با هزینه پایین به سراسر دنیا صادر کند استفاده از صرفه‌های به مقیاس است. محمدرضا ایزدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس تجارت خارجی گفت: مشکل حمل‌ونقل در تجارت آزاد وجود دارد و کشورهای زیادی با آن درگیر هستند. استفاده از ضوابط موافقتنامه تجاری اکو می‌تواند به حل مشکلات تجاری ایران در منطقه اوراسیا کمک کند.

فرصت طلایی صادرات به اذربایجان

فرصت طلایی صادرات به روسیه

۰ پاسخ به "چشم انداز-سهم ایران از تجارت کالا در منطقه اوراسیا"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی شده توسط : گروه آموزشی GB Training - آموزش برای همه - Training For All