
- شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۰:۴۹

خلاصه ی گفتگوی میهمانان در این قسمت از برنامه چشم انداز اقتصادی که به دعوت مشترک رئیس هیئت مدیره گروه سرمایه گذاری GB (شرکت مدیریت صادرات جی بی GB EMC ) – سعید جمالی – و شبکه تلویزیونی ایران کالا در این برنامه حضور پیدا کرده بودند، بشرح زیر می باشد :
شماره قسمت: ۱۸۹
رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران گفت: چاپ و بستهبندی به هرکالایی ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزش افزوده میدهد ولی متأسفانه صنعت چاپ جایگاهی در صادرات کشور ندارد. چشم انداز پنج شنبه ۲۰ آذراحمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران در گفتگوی زنده در برنامه چشمانداز شبکه ایران کالا گفت: در ایران با این حقیقت مواجه هستیم که صنعت چاپ هیچ جایگاه در کالاهای صادرات مشحصی کشور ندارد. چاپ و بستهبندی به هرکالایی ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزش افزوده میدهد. بخش دولتی و سیاستگذاران کلان از نمایندگان چاپ و بستهبندی در هیچ برنامهای دعوت نمیکنند. وی افزود: وقتی کالا با بستهبندی مشخص صادر شود دیگر واسطهها نمیتوانند نقش محوری در فرایند صادرات ایفا کرده و سود تجارت را به تنهایی مالک شوند. امکان بستهبندی مناسب در ایران وجود دارد و سیاستگذاران باید از صادرات فله جلوگیری کرده و از صنعت چاپ حمایت کنند. در شرایط کنونی صادرات، تنها واسطهها سود میبرند و هیچ استفادهای از صنعت چاپ و بستهبندی ایرانی نمیشود. سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در بحث صادرات اگر بستهبندی محصول تغییری نکند کد تعرفه گمرکی آن نیز تغییری نخواهد کرد. ما با شرایطی مواجه هستیم که خریداران خارجی برای مدت طولانی از تولید کننده داخلی کالا خریداری میکنند ولی بازرگان ایرانی را به دلیل وجود واسطهها نمیشناسند. وی افزود: واسطهها فقط به قیمت کالا توجه میکنند و به همین دلیل هیچ اهمیتی برای کالای ایرانی و هویت آن قائل نیستند. طبیعی است وقتی کالایی هویت مشخصی ندارند آینده آن نیز در بازارهای بینالمللی مشخص نیست. متأسفانه شرایط شیوع بیماری کرونا تأثیر زیادی روی صنعت چاپ و بستهبندی کشور گذاشته است. مهدی بخشنده رئیس صادرکنندگان استان قزوین گفت: صادرات استان قزوین به واسطه بخشنامهها و شرایطی که بانک مرکزی به وجود آورده است اوضاع خوبی ندارد. در واقع نرخ ارز و سودآوری که صادرات میتواند داشته باشد نیز صادر کنندگان را متقاعد نساخته است که محصولات خود را به بازارهای بینالمللی ارسال کنند. وی افزود: سیاستهای نادرست تجاری موجب شده بازرگانان ایرانی ورود درستی به بازارهای بینالمللی نداشته و در واقع فرصتهای تجاری را از بین برود. هم اکنون شاهد هستیم تجار عراقی فقط کالاهایی را از ایران خریداری میکنند که برای آنها سودآوری دارد. صادرکنندگان غیرحرفهای یا همان واسطهها از این اوضاع بیشترین سود را برده و بدون اطلاعات کافی و با همان شیوه که محصول را در داخل کشور عرضه میکنند کالاها را بهدست مصرف کننده خارجی میرسانند. احسان قمری، مدیرکل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای موفقیت در بازار داخلی و بینالمللی فاصله بین بازرگان و کشاورز باید به حداقل برسد. متأسفانه کشاورزان ایرانی که محصولات مختلفی را تولید و عرضه میکنند از اصول تجارت جهانی اطلاعات چندانی ندارند. مشکلات کنونی تجارت با رفع ارتباط مسقیم تاجر و کشاورز قابل حل است. وی افزود: مطئناً بخش دولتی نقش مهمی در کم کردن این فاصله دارد. یکی از روشهای بالا بردن ارزش افزوده صادرات کالا با بستهبندی مطابق با ارزش افزوده است. با وجود اینکه ما فناوری مناسب برای بستهبندی استاندار را در اختیار داریم ولی به دلیل عدم ارائه رعایت اصول بستهبندی جذاب خریداران خارجی حاضر به معامله با تولید کنندگان ایرانی نیستند. حمید رضا مناقبی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و استرالیا گفت: ارتباط فرهنگی ایران و استرالیا به دلیل تعداد زیاد مهاجران ایرانی که در این کشور حضور دارند و همچنین کارشناسان ایرانی که پس از تحصیل به ایران بازگشته و مشغول خدمترسانی به مردم هستند بسیار زیاد است. وی افزود: محصول ایرانی باید برای صادرات موفق با قیمت و کیفیت مطلوب و همچنین در زمان مناسب در دسترس مصرف کننده قرار بگیرد. عرضه به موقع محصول در دنیای پررقابت کنونی حرف اول را میزند. در همین راستا بازرگان، تولید کننده و مصرف کننده باید ارتباط تنگاتنگی را باهم برقرار کرده و اجزای زنجیره مصرف را به درستی به هم متصل کنند. واسطهها در شرایطی میتوانند بر بازار تأثیر بگذارند و قیمتها را تغییر دهند که نتیجه آم ارتباط نامناسب تولید کننده و مصرف کننده است.

۰ پاسخ به "صنعت چاپ در صادرات نقشی ندارد/ عدم بسته بندی محصولات دلیل اصلی خام فروشی"