بازار ۷۰۰ میلیون نفری در انتظار کالای ایرانی/ توسعه حمل و نقل ریلی چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد؟

  • یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۳۳
بازار 700 میلیون نفری در انتظار کالای ایرانی/ توسعه حمل و نقل ریلی چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد؟

 دریافت ویدیو

خلاصه ی گفتگوی میهمانان در این قسمت از برنامه چشم انداز اقتصادی که به دعوت مشترک رئیس هیئت مدیره گروه سرمایه گذاری GB (شرکت مدیریت صادرات جی بی GB EMC ) – سعید جمالی – و شبکه تلویزیونی ایران کالا در این برنامه حضور پیدا کرده بودند، بشرح زیر می باشد :

شماره قسمت: ۱۹۰

رئیس فراکسیون توسعه روابط با کشورهای عضو اکو گفت: اتصال راه‌آهن ایران به خطوط ریلی کشورهای همسایه فرصت‌های تجاری زیادی را برای بازرگانان فراهم می‌کند و می‌تواند عاملی برای ورود کالای ایرانی به بازار جهانی باشد. چشم انداز شنبه ۲۲ آذرولی اسماعیلی، رئیس فراکسیون توسعه روابط با کشورهای عضو اکو در گفتگوی زنده در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا گفت: طول کل راه‌آهن خواف تا هرات ۲۲۵ کیلومتر است و نزدیک به ۸۰ کیلومتر از این مسیر ریلی در کشور اففانستان آماده بهره‌برداری نشده است. امیدواریم این خط آهن از زاهدان به چابهار نیز کشیده شود. در چنین شرایطی ارتباط تجاری ایران و افغانستان باهم بیش از گذشته توسعه خواهد یافت. وی افزود: قطعاً دولتمردان افغانستان هم به دنبال ارتباط راه‌آهن این کشور به ایران و از ایران به اروپا هستند. راه‌آهن اردبیل به مغان از طرف شمال غرب کشور می‌تواند ارتباط حمل‌ونقل ریلی ایران با کشورهای اروپایی و خط ریلی متصل به راه‌آهن افغانستان تجارت با منطقه قفقاز را فراهم کند. رئیس فراکسیون توسعه روابط با کشورهای عضو اکو بیان کرد: قطعاً توسعه خطوط ریلی بین ایران و افغانستان به ارتقای سطح مناسبات تجاری کمک و شرایط را برای جذب بیشتر گردشگران خارجی مهیا می‌سازد. اسماعیلی عنوان ادامه داد: سازمان اکو بعد از اتحادیه اروپا به عنوان بزرگ‌ترین سازمان و معاهده شناخته می‌شود. با توسعه روابط و افزایش مناسبات اقتصادی می‌توان کالا و محصولات ایرانی را به بازار ۷۰۰ میلیونی نفری صادر کرد. عالیجناب عبدالقیوم سلیمانی، وزیر مختار و معاون سفیر افغانستان در تهران گفت: راه‎‌آهن خواف-هرات می‌تواند مسیر مناسبی برای جابه‌جایی کالاهای تجاری ایران و افغانستان باشد. اکنون دولت افغانستان تمرکز خود را بر توسعه خطوط ریلی مشترک با همسایگان این کشور قرار داده تا شرایط را برای حضور در بازارهای مختلف منطقه و حتی فراتر از منطقه غرب آسیا فراهم کند. وی افزود: اکنون امیدواریم با افتتاح خط آهن خواف-هرات به زودی ارتباط با بندر چابهار نیز فراهم شده و تجار افغانستان امکان دسترسی به بندر بین‌المللی چابهار را پیدا کنند. موقعیت جغرافیایی افغانستان فرصت ایجاد شبکه ترانزیت کالا را در این کشور فراهم کرده است. مظفر علیخانی، دبیر اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: روابط پایدار بین بازرگانان ایرانی و افغانستانی موجب افزایش حجم تجارت دو کشور شده است. راه‌آهن خواف-هرات در راستای برنامه کمک‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران به افغانستان راه‌اندازی شده است و قطعاً چنین طرحی نشان‌دهنده اراده دولت و ملت ایران به توسعه و پیشرفت افغانستان است. وی افزود: منافع ملی ایران و افغانستان به هم گره خورده است و نباید توسعه زیرساخت‌ها در افغانستان را صرفاً به سود مردم این کشور بدانیم. در جهان امروز راه‌آهن یکی از سریع‌ترین، ایمن‌ترین و کم هزینه‌تریم مسیرها برای حمل‌ونقل کالا است. محمد رجبی، رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و شرکت‌های وابسته گفت: خط آهن خواف-هرات مسیر ریلی استراتژیکی است و تلاش برای اتصال راه‌آهن ایران و افغانستان به هم از یک دهه پیش آغاز شده بود. وی افزود: در بحث حمل‌ونقل کالا با استفاده از قطار آماده بودن جایگاه‌ها و ایستگاه‌های لازم برای بارگیری و تخلیه بار از اهمیت زیادی برخوردار است. امیدواریم در راه‌آهن خواف-هرات تمامی امکانات لازم برای استفاده از آن به عنوان یک خط ریلی تجاری فراهم شود و بازرگانان به منظور جابه‌جایی کالا‌های خود در این مسیر دچار مشکل نشوند. علیرضا شیرمحمدی ریاست مرکز دائم صادرات و سرمایه‌گذاری ایران گفت: موقعیت جغرافیایی ایران اقتضا می‌کند که ارتباط بین خطول ریلی ایران و افغانستان برقرار شود. امروز شاهد هستیم که بسیاری از تحریم‌ها شامل بندر تجاری چابهار نشده و این موضوع می‌تواند فرصت تجاری خوبی را برای بازرگانان مهیا سازد. وی افزود: در کنار صادرات و واردات کالا ایجاد شبکه ترانزیت نیز می‌تواند درآمد ملی را افزایش دهد.

فرصت طلایی صادرات به افغانستان

بهمن ۱۷, ۱۳۹۹

۰ پاسخ به "بازار 700 میلیون نفری در انتظار کالای ایرانی/ توسعه حمل و نقل ریلی چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد؟"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی شده توسط : گروه آموزشی GB Training - آموزش برای همه - Training For All