توسعه حمل‌ونقل و رونق تولید و صادرات/ روابط تجاری ایران و افغانستان نیاید تنها به حوزه خاصی محدود شود

  • دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۲۲
توسعه حمل‌ونقل و رونق تولید و صادرات/ روابط تجاری ایران و افغانستان نیاید تنها به حوزه خاصی محدود شود

 دریافت ویدیو

خلاصه ی گفتگوی میهمانان در این قسمت از برنامه چشم انداز اقتصادی که به دعوت مشترک رئیس هیئت مدیره گروه سرمایه گذاری GB (شرکت مدیریت صادرات جی بی GB EMC ) – سعید جمالی – و شبکه تلویزیونی ایران کالا در این برنامه حضور پیدا کرده بودند، بشرح زیر می باشد :

شماره قسمت: ۱۹۱

دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: بازرگانان ایرانی باید سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش‌های مختلف اقتصادی افغانستان انجام دهند. چشم انداز یکشنبه ۲۳ آذرمظفر علیخانی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و افغانستان در گفتگوی زنده در برنامه چشم‌انداز شبکه ایران کالا گفت: متأسفانه با وجود روابط حسنه بین ایران و افغانستان برخی از مسئولان و تولیدکنندگان داخلی به دلایلی همچون عدم وجود سود تجاری مناسب، قرنطینه اقتصادی و … اجازه نمی‌دهند صادرات افغانستان به ایران از حد مشخصی بیشتر شود. در واقع در چنین مسیری نمی‌توانیم به روابط تجاری بلند مدت و پایدار با افغانستان فکر کنیم. وی افزود: اکنون بخش عمده‌ای از روابط تجاری ایران و افغانستان به انتقال انرژی اختصاص دارد و دولت و بخش خصوصی در ایران باید به سمت سرمایه‌گذاری مشترک با افغانستانی‌ها بروند تا زمینه پیوند اقتصادی دو کشور بیش از گذشته فراهم شود. خاک حاصلخیز، نیروی کار ارزان قیمت، معادن غنی و حمایت‌های بین‌المللی از مواردی است که می‌تواند بازرگانان ایرانی را به حضور در بازار افغانستان ترغیب کند. محمد قاسمی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: صادرات تنها منحصر به کالا نیست و بخش اعظمی از تجارت بین‌المللی که منجر به ارزآوری در کشور منجر می‌شود صادرات خدمات گردشگری است. در این روش به جای اینکه کالا به کشوری دیگر صادر شود و تولید کننده هزینه زیادی را بابت حمل‌ونقل بپردازد گردشگر خود به کشور میزبان آمده و برای دریافت خدمات گردشگری هزینه می‌کند. وی افزود: ارزآوری مستقیم و توزیع عادلانه ثروت در حوزه‌های مختلف گردشگری به روشنی دیده می‌شود. امروز در دنیا تمرکز دولت‌ها در حوزه گردشگری بین‌المللی بر کشورهای همسایه است. دلایلی همچون بُعد مسافت، ارتباطات فرهنگی، ارتباطات زبانی و هزینه پایین رسیدن به مقصد باعث اهمیت توجه به گردشگری در کشورهای همسایه می‌شود. علیرضا شیرمحمدی، ریاست مرکز دائم صادرات و سرمایه‌گذاری ایران گفت: تجارت دوطرفه با کشورهای همسایه نیازمند دیپلماسی اقتصادی است. تجارت ایران و ترکمنستان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ به دلیل اتخاذ سیاست‌های درست تجاری به حجم ۱ میلیارد دلار رسید . این موضوع نشانگر اهمیت دیپلماسی در روابط اقتصادی است. وی افزود: بازرگانان ایرانی باید از فرصت‌های تجاری موجود در افغانستان استفاده کرده و روابط اقتصادی خود را با این کشور گسترش دهند. افغانستان با کشوری مثل هند که سالانه میلیاردها دلار واردات دارد روابط تجاری خوبی داشته و همین موضوع می‌تواند میزان مناسبات اقتصادی ایران با هند را نیز بیشتر کند. محمد مهدی جوانمرد، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: اگرچه شیوع بیماری کرونا بر میزان ارتباط تجاری ایران و افغانستان تأثیر گذاشته است ولی فعالیت‌ها برای گسترش ارتباطات در هر دو کشور ادامه دارد. سرمایه‌گذاران افغانستانی تاکنون سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در ایران کرده‌اند که شاید مردم با آن‌ها به طور قابل قبولی آشنایی ندارند. وی افزود: بازرگانان ایرانی می‌توانند در افغانستان به راحتی شرکت تأسیس کرده و خانه و اتومبیل و دیگر امکانات زندگی خود را خریداری کنند و از حمایت‌های قانونی برخوردار شوند. اکنون دولت افغانستان به تولید کنندگان ایرانی باتوجه به حجم صادرات اقامت ۵ ساله اعطا می‌کند. رحمان سعادت عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان گفت: تولید و صادرات دو موضوع کاملاً متفاوت است. کارشناسان اقتصادی در سراسر دنیا معتقدند هر مزیت نسبی بالقوه مزیت بالفعل نیست. ممکن است کشوری کالاهایی با قیمت و کیفیت مناسب تولید کند ولی اگر شبکه حمل‌ونقل پیشرفته و کارامد نداشته باشد عملاً در صادرات توفقی نخواهد یافت. وی افزود: صادرات و ارزآوری زمانی برای کشور محقق می‌شود که کالای تولید داخل به راحتی به‌دست مشتری خارجی برسد.

فرصت طلایی صادرات به افغانستان

۰ پاسخ به "توسعه حمل‌ونقل و رونق تولید و صادرات/ روابط تجاری ایران و افغانستان نیاید تنها به حوزه خاصی محدود شود"

ارسال یک پیام

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی شده توسط : گروه آموزشی GB Training - آموزش برای همه - Training For All