
- شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۰:۱۸

خلاصه ی گفتگوی میهمانان در این قسمت از برنامه چشم انداز اقتصادی که به دعوت مشترک رئیس هیئت مدیره گروه سرمایه گذاری GB (شرکت مدیریت صادرات جی بی GB EMC ) – سعید جمالی – و شبکه تلویزیونی ایران کالا در این برنامه حضور پیدا کرده بودند، بشرح زیر می باشد :
شماره قسمت: ۱۹۵
مدیرعامل حملونقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دلیل وجود تحریمهای شدید با محدودیتهای زیادی مواجه است.مجید سجده، مدیرعامل حملونقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در برنامه چشمانداز شبکه ایران کالا گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خط حملونقل مستقیم کالا به بنادر هند دارد. شرکت کشتیرانی طی ۱۴ سال گذشته تحت تحریمهای شدید قرار داشته است. ما از نظر حجم کانتیر و جابهجایی کالا در بنادر بینالمللی شرکت پانزدهم در جهان هستیم. وی افزود: کشتیرانی عملاً در خط مقدم تحریمها قرار دارد. متأسفانه بانکهای هندی از پذیرش مدارک و بارنامههای کشتیهای ایرانی اجتناب میکنند و این موضوع محدودیتهای زیادی را برای فعالیت اقتصادی ایجاد میکند. در برخی از بنادر هندوستان به دلیل حضور سرمایهگذاران آمریکایی کشتیهای ایرانی اجازه ورود ندارند. علیرضا شیر محمدی، رئیس مرکز دائم صادرات و سرمایهگذاری ایران گفت: صادرات حوزهای است که با دیپلماسی اقتصادی، حمایتهای دولتی و یارانهها ارتباط مستقیم دارد. حتی در مذاکرات بینالمللی کشورها بحثهای زیادی برای کاهش یا بیشتر کردن حمایتهای دولتی دارند. مشاهده میکنیم در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا توسعه شبکه حملونقل با حمایت دولت اتفاق میافتد. وی افزود: خوشبختانه در بودجه سال ۱۴۰۰ یارانههای حملونقل پیشبینی شده است ولی مهم این است که تخصیص سرمایه صورت گرفته و زیرساختها به سرعت آماده شود. محصولات کشاورزی ایران در هند بازار بسیار خوبی دارد و اگر خطوط کشتیرانی ایران خدمات مناسبی را به بازرگانان ارائه دهند قطعاً سطح روابط اقتصادی دو کشور افزایش خواهد یافت. راوی میتال، نماینده مرکز دائم صادرات و سرمایهگذاری ایران در هند گفت: کالاهای ایرانی از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند ولی برندهای این کشور در آسیا شناخته شده نیستند و به خوبی معرفی نشدند. شرکتهای ایرانی باید برای بازاریابی در هندوستان و سایر کشورهای آسیایی اقدامات گستردهای انجام دهند. وی افزود: یکی از مشکلات شرکتهای ایرانی زبان اسناد و مدارک است که اغلب به زبان فارسی هستند. شرکتهای ایرانی با همکاری شرکتهای بینالمللی میتوانند این مشکل را حل کرده و سهم خوبی در بازار هند بهدست آورند. مهدی رنگ رونا، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: رقابت در بازار هند بسیار جدی است و شرکتهای بینالمللی بر سر مبالغ بسیار پایین باهم بحث و گفتگو میکنند. تعدادی از بازرگانان ایرانی به دلیل عدم تسلط بر زبان انگلیسی و مفاد قراردادهای تجاری اسناد لازم برای روابط اقتصادی را به خوبی تنظیم نکرده و همین موضوع موجب ایجاد مشکلاتی میشود. وی افزود: در اتاق بازرگانی ایران و هند بخش مخصوصی برای راهنمایی تنظیم قراردادهای تجاری راهاندازی شده است. در این بخش کارشناسان اتاق بازرگانی، تجار ایرانی را با اصول قراردادهای بینالمللی آشنا کرده و راهنماییهایی در خصوص عدم اجرای تعهدهای دوطرفه به آنها بیان میکنند. سید مهدی مهدیان، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند گفت: وقتی به ترکیب محصولات صادراتی ایران به هند نگاه میکنیم به وضوح مشخص است عمدتاً محصولات خام از ایران به این کشور صادر میشود. قیمت پایه بخش زیادی از محصولات صادراتی ایران زیر ۱۰۰ دلار است. وی افزود: چون تنها یه خط مستقیم دریایی از ایران به هند وجود دارد هزینه حمل کالا به بنادر دیگر این کشور بسیار متفاوت است. در صورتی که بازرگانان ایرانی بخواهند کالای خود را به بنادری در شرق هند ارسال کنند باید برای حملونقل دریایی آن هزینه بالغ بر هزار دلار برای هر کانتینر پرداخت کنند.

۰ پاسخ به "عدم پذیرش بارنامههای ایرانی در بانکهای هندی/ کشتیرانی تحت فشار شدید تحریمها قرار دارد"